Al het cultuurnieuws uit Brabant en de rest van Nederland op een rijtje. Wil je wekelijks een overzicht van deze Trends & Ontwikkelingen ontvangen per mail? Meld je dan aan voor onze Trends & Ontwikkelingen nieuwsbrief!
De eenvoudige subsidieregeling voor beoefenaars van urban sports en culture was succesvol in 2023. Het budget dat voor het eerst beschikbaar kwam is volledig besteed, en er zijn 26 aanvragen toegekend. Jongeren hebben kunnen experimenteren en hun talenten verder ontwikkeld. Gemeente Breda stelt de regeling ook in 2024 beschikbaar. Van 1 mei tot 30 november 2024 kunnen nieuwe aanvragen worden ingediend.
25-04-2024,
Bron: Gemeente Breda
25 projecten geselecteerd in eerste ronde Architectuur van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Binnen de eerste ronde van 2024 zijn een aantal projecten ondersteund die zich direct richten op de rol die CO₂ speelt in de samenleving en diens doorwerking in de stedenbouwkundige ontwikkelingen van onze leefomgeving. Daarnaast komt het meer-dan-menselijke perspectief een aantal keer voor in verschillende projecten. Ook richten zich wederom veel projecten op de circulaire economie in de bouwsector met als doel om manieren te vinden om mensen anders te laten nadenken over afval. Tot slot zijn er verschillende projecten deze ronde die de kennis van ontwerpers of tijdsperioden uit het verleden inzetten voor opgaven van vandaag.
19-04-2024,
Nederlands paviljoen op de Biënnale van Venetië officieel geopend
Het Nederlands paviljoen op de 60e internationale kunstbiënnale van Venetië is op 17 april officieel geopend door directeur-generaal Cultuur & Media Barbera Wolfensberger van het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap. De Nederlandse inzending The International Celebration of Blasphemy and the Sacred is een presentatie van het Congolese kunstenaarscollectief Cercle d’Art des Travailleurs de Plantation Congolaise (CATPC) in samenwerking met kunstenaar Renzo Martens en curator Hicham Khalidi.
De tentoonstelling is in Venetië en Lusanga te zien van 20 april 2024 tot 24 november 2024. De opdrachtgever is het Mondriaan Fonds, het Nederlandse publieke fonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed.
19-04-2024,
Bron: Mondriaan Fonds
Pilot Vouchers Culturele immersieve producties – 33 projecten geselecteerd
Bij de Pilot Vouchers culturele immersieve producties hebben 33 aanvragen een voucher ontvangen voor de presentatie van werk(en) die de zichtbaarheid van immersieve producties verbeteren. De pilot betrof een samenwerking tussen het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Filmfonds. Parallel aan de voucherregeling vindt een onderzoekstraject plaats, uitgevoerd door het Nieuwe Instituut in samenwerking met externe onderzoekers en een projectleider.
19-04-2024,
Scout Nights voor een talentontwikkelingsbeurs van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Afgelopen maand vonden vonden in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Zwolle scout nights plaats. Hierin hebben 43 opkomende makers en ontwerpers hun werk gepresenteerd. Uit alle pitches zijn 24 talenten geselecteerd om door te gaan naar de tweede ronde van de Regeling Talentontwikkeling. In het Caribisch deel van het Koninkrijk, waar dit jaar voor het eerst een scout night georganiseerd werd, zijn nog eens vier van de tien pitches geselecteerd.
19-04-2024,
Eerste realiseringsronde 2024: tien projecten ontvangen bijdrage van het Nederlands Filmfonds
In de eerste realiseringsronde van 2024 hebben tien film- en documentaireprojecten een financiële bijdrage ontvangen. Onder de geselecteerde werken bevinden zich speelfilms zoals "Sugar" van Amira Duynhouwer en Jim Taihuttu, "Olifantje in het Bos" door Meikeminne Clinckspoor en Tijs van Marle, en "Downtown" geregisseerd door Michiel van Erp met een scenario van Frank Houtappels. Ook documentaires zoals "De Propagandist" van Luuk Bouwman en "We Had a Plan" door Suzanne Raes zijn ondersteund. De bijdragen variëren van €100.000 tot €1.200.000, bedoeld om diverse verhalen van geweld, avontuur, persoonlijke crises, en historische reflecties naar het scherm te brengen.
17-04-2024,
Bron: Nederlands Filmfonds
Platforms voor ontwerpend leren krijgt een vervolg in samenwerking met Fonds voor Cultuurparticipatie
Na twee succesvolle edities geven het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en Fonds voor Cultuurparticipatie de Open Oproep Platforms voor ontwerpend leren samen een vervolg. In 2022 startte het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie met Platforms voor ontwerpend leren. Met deze open oproep wilde het Stimuleringsfonds een impuls geven aan initiatieven die jongeren en startende ontwerpers wegwijs maken in de Nederlandse maak- en ontwerpcultuur. Deze initiatieven spelen in op de groeiende aandacht onder jongeren voor het ontwikkelen van professionele en artistieke ontwerpvaardigheden en weten nieuwe, potentiële makers met uiteenlopende culturele en sociaaleconomische achtergronden te bereiken. De oproep werd destijds gefinancierd met middelen uit het laatste covid-steunpakket, dat als doel had de culturele sector met het oog op de toekomst duurzaam te versterken. Na twee succesvolle edities waarin 27 uiteenlopende en aansprekende platforms zijn ondersteund, krijgt deze tijdelijke impuls een vervolg in samenwerking met Fonds voor Cultuurparticipatie.
17-04-2024,
Vierjarige subsidies culturele organisaties Amsterdam ruim 1,4 keer overvraagd
Het beschikbare budget voor structurele subsidie voor Amsterdamse culturele organisaties is voor de periode 2025-2028 ongeveer 1,4 keer overvraagd. Het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) liet deze week weten 276 aanvragen te gaan behandelen. Amsterdamse instellingen konden tot 1 februari bij het AFK een aanvraag indienen voor structurele subsidie van 2025 tot en met 2028. 276 instellingen hebben daarvoor nu samen € 72.154.725 aangevraagd, terwijl het fonds in opdracht van de gemeente een jaarlijkse 51,2 miljoen mag verdelen.
Met 51,2 miljoen per jaar heeft het AFK overigens een veel groter bedrag te verdelen dan vier jaar geleden. Toen was er jaarlijks 19,6 miljoen beschikbaar (wat na indexatie in 2023 neerkwam op bijna 24 miljoen). Dat komt omdat de gemeente nu geen onderscheid meer maakt tussen de zogenaamde Amsterdamse BIS-instellingen, die direct subsidies ontvangen van de gemeente na advies door de Amsterdamse Kunstraad, en overige culturele instellingen, waarover het AFK besluit. Een groot bedrag uit de BIS-regeling is daarvoor overgeheveld naar de regeling vierjarige subsidies bij het fonds. Nog slechts zeven instellingen ontvangen in Amsterdam direct subsidie van de gemeente. Voor hen heeft het college een apart bedrag van bijna 60 miljoen per jaar gereserveerd. Daartoe behoren onder andere Internationaal Theater Amsterdam (ITA), het Koninklijk Concertgebouworkest, Nationale Opera & Ballet, de Meervaart en het Bijlmer Parktheater.
16-04-2024,
Bron: Theaterkrant
De Amsterdamse subsidieregeling voor nachtcultuur gaat open
Al in 2021 sprak wethouder Touria Meliani (Cultuur) haar wens uit om makers van nachtcultuur, zoals dj's, producers, feestorganisatoren en podiumbouwers, meer toegang te geven tot subsidieregelingen. Vorig jaar september stemde de gemeenteraad in met Meliani's Uitvoeringsagenda, waar onder meer twee nieuwe subsidieregelingen voor culturele activiteiten in de nacht werden aangekondigd. In totaal is er 700.000 euro beschikbaar.
Met de subsidieregelingen moeten jongeren worden bereikt die niet gemakkelijk toegang hebben tot fondsen en bestaande subsidieloketten. De subsidies kunnen aangevraagd worden door jongeren van 18 tot en met 27 jaar voor initiatieven die zich richten op jongeren en jongerencultuur.
16-04-2024,
Bron: Het Parool
Wijzigingen in investeringsregeling vrije producties en opening loket Fonds Podiumkunsten
De Investeringsregeling vrije producties stelt vrije producenten in staat om te investeren in nieuw Nederlands repertoire en een breed publiek te bereiken. Met de regeling dekken we risico’s af die gepaard gaan met het maken van nieuwe, grootschalige vrije producties. Succesvolle projecten helpen de regeling in stand te houden door een bijdrage te leveren aan het budget. Op maandag 15 april 2024 heropent het aanvraagloket voor de Investeringsregeling vrije producties. In afstemming met vertegenwoordigers uit het circuit van vrije producenten voeren we daarbij een aantal wijzigingen aan de regeling door. Het Fonds Podiumkunsten zet de belangrijkste veranderingen op een rij.
16-04-2024,
Bron: Fonds Podiumkunsten
Hoe (klimaat)activisme de relatie tussen kunstwereld en hun sponsoren steeds meer onder druk zet
Bedrijfssponsoren liggen in tijden van klimaatverandering en klimaatactvisme steeds meer onder een vergrootglas. Regelmatig wordt, al dan niet onder druk van activisten, een vervuilende sponsor vaarwel gezegd. Zo beëindigden de afgelopen jaren vier Nederlandse culturele instellingen de sponsoring door Shell. Filmmuseum Eye in Amsterdam laat zich sinds dit jaar niet meer sponsoren door KLM. Kan de kunstsector de financiering van ‘vervuilende’ sponsoren missen? In de Volkskrant een reflectie.
16-04-2024,
Bron: de Volkskrant
11 miljoen euro extra voor versterking bibliotheken
Het kabinet stelt in de Voorjaarsnota ruim 11 miljoen euro extra beschikbaar voor de tijdelijke regeling specifieke uitkeringen lokale bibliotheekvoorzieningen (SPUK). De Kamer had opgeroepen extra geld beschikbaar te stellen voor nog meer en betere bibliotheekvestigingen. Deze kabinetsperiode zijn er voor het eerst sinds lange tijd miljoenen extra geïnvesteerd in bibliotheken. Voor de tijdelijke SPUK-regeling was meer aangevraagd dan het totaal beschikbare budget van 56 miljoen euro. Aanvragers die in de eerste ronde afvielen, konden in de tweede ronde opnieuw meedoen. De aanvragen die in de tweede ronde buiten de boot vielen kunnen met deze extra 11 miljoen alsnog - bij een positieve beoordeling – gehonoreerd worden.
Door gebruik te maken van de tijdelijke regeling versterken gemeenten het bibliothekennetwerk en bereiden zich voor op de wijziging van de Bibliotheekwet in 2026. Dan gaat een zorgplicht gelden. Dat betekent dat gemeenten de wettelijke taak krijgen om ervoor te zorgen dat inwoners toegang hebben tot een volwaardige bibliotheek
15-04-2024,
Bron: Rijksoverheid
Cultuur in Waalre heeft steun van gemeente hard nodig, maar er moet bezuinigd worden
Hoe moet het geld in de komende kadernota verdeeld worden over cultureel Waalre? Daarover moet de gemeenteraad in juni gaan beslissen. Dat Het Waalres Museum toekomstbestendig is bleek al uit het onderzoek dat Kunstloc Brabant in opdracht van het college deed naar het functioneren van het museum. Daarvoor moet er tot 2027 wel wat veranderen zoals naar voren komt in het businessplan van het museum.
Cultuuraanjager Noël Josemans is in 2022 door de gemeente ingehuurd om het culturele klimaat in Waalre te versterken en buitenschoolse cultuureducatie laagdrempeliger te maken. Daarvoor heeft Josemans het cultureel aanbod in Waalre in kaart gebracht op socialegidswaalre.nl en hij heeft een stimuleringsregeling - Jeugdfonds sport & cultuur - opgezet. De gemeenteraad verwacht niet veel geld te hebben voor de toekomst van cultuur in Waalre vanwege de te verwachte bezuinigingen. Daarom zal ook de kans op het aanstellen van een cultuurmanager in Waalre klein zijn. ,,Maar Waalre kan wel verder met de uitkomsten in het rapport van de cultuuraanjager”, denkt wethouder Kees Vortman van cultuur.
15-04-2024,
Bron: Eindhovens Dagblad
Commissiedebat Cultuur Tweede Kamer verplaatst naar 20 juni
Het commissiedebat Cultuur en Media van donderdag 11 april 2024 is middels een spoedprocedure omgezet in twee afzonderlijke commissiedebatten. Het commissiedebat Cultuur vindt nu plaats op 20 juni. Dit tot tot ergernis van het CDA. Volgens Harmen Krul „laten we de sector daarmee in de steek”.
€ 10,3 miljoen Netherlands Film Production Incentive voor 24 projecten
In de eerste ronde van de Netherlands Film Production Incentive van 2024 zijn bijdragen verleend aan in totaal 24 producties voor een totaalbedrag van € 10,3 miljoen. Het gaat om 16 speelfilms, 5 documentaires, 2 dramaseries en 1 documentaireserie, waarvan 12 internationale coproducties.
Dit genereert ruim € 37,7 miljoen aan productie-uitgaven in Nederland binnen het gehele spectrum van de nationale filmprofessionals en filmbedrijven.
10-04-2024,
Bron: Nederlands Filmfonds
Subsidievoorwaarden belemmeren ontwikkeling van een weerbare en wendbare culturele sector
Dat schrijft Alexander Ramselaar, adviseur bij Cultuur + Ondernemen, in de NRC. In de afgelopen aanvraagperiode voor meerjarige subsidies bleek dat voorwaarden van subsidie- en lening verstrekkers niet op elkaar aansluiten. Dat staat niet alleen opbouw van buffervermogen in de weg, het belemmert investeringen van culturele organisaties en daarmee hun ondernemerschap - waar politiek en maatschappij steeds meer om vragen.
Om weerbaarheid en wendbaarheid te stimuleren zouden overheden financiële kaders en regels voor culturele organisaties moeten heroverwegen. Handhaving van een nulresultaat draagt in ieder geval niet bij aan de ontwikkeling van een weerbare en wendbare culturele sector.
Brief van de Kunst van Brabant aan de nieuwe gedeputeerde Maes
Op 8 april stuurde de Kunst van Brabant (dKvB) een brief aan Bas Maes, de nieuwe gedeputeerde voor Energie, Cultuur, Sport en Erfgoed. Daarin wenst dKvB hem niet alleen welkom en succes toe, maar wordt bovendien het belang van kunst & cultuur voor Brabant benadrukt. DKvB is de belangenvereniging van ruim 200 Brabantse kunstenaars en culturele organisaties.
Steunfonds Rechtensector Fase III is afgerond met steun aan achttiendduizend makers
De Federatie Auteursrechtbelangen heeft in 2020 tijdens de Coronacrisis het Steunfonds Rechtensector opgericht om creatieve makers te helpen nieuwe werken te blijven maken te midden van alle beperkende maatregelen die toen golden en een desastreuze uitwerking hadden op de creatieve en culturele sector. Na twee eerdere subsidierondes, die in de evaluatie als zeer effectief zijn beoordeeld, heeft de minister van OCW in april 2022 opnieuw een bedrag van 10 miljoen euro beschikbaar gesteld aan het Steunfonds Rechtensector.
Via de zes deelnemende collectieve beheersorganisaties – BumaStemra, Sena, Pictoright, NORMA, Lira en VEVAM – en hun fondsen voor sociale, culturele en educatieve projecten zijn in Fase III circa achttienduizend makers en uitvoerende kunstenaars bereikt. Dit keer was er bij alle deelfondsen extra aandacht voor jonge, startende makers.
10-04-2024,
Bron: Voice
Cultuur voor jongeren 's-Hertogenbosch krijgt extra geld
Voor 12 initiatieven is dit jaar een extra financiële bijdrage. Het gaat om initiatieven waarbij jongeren actief meedoen aan cultuur. Van een voorstelling produceren tot een evenement organiseren. Onder de initiatieven wordt een bedrag van bijna 3 ton verdeeld. Het bedrag wordt vanuit de landelijke overheid beschikbaar gesteld. Wethouder Mike van der Geld: “Door jongeren zelf te laten aangeven wat zij willen en nodig hebben, hen zelf aan de slag te laten gaan, zorgen we voor maximale participatie in de jongerencultuur.”
10-04-2024,
Adviezen Projectsubsidies Cultuur Eindhoven 2024 tranche 1 gepubliceerd
Voor deze ronde is een bedrag van € 180.000,00 beschikbaar. Er zijn 14 aanvragen ontvangen, 2 daarvan zijn op formele gronden afgewezen. De Cultuurraad brengt het advies uit over 12 aanvragen, daaronder zijn 4 nieuwe aanvragers. De projectsubsidies zijn van belang voor terugkerende projecten en evenementen, maar ook voor verbreding en vernieuwing. De commissie constateert dat in deze ronde beide categorieën goed vertegenwoordigd zijn en dat de subsidie bijdraagt aan een gevarieerd aanbod in de stad.
Ruim half miljoen euro voor cultuur- en natuurprojecten in Noord-Brabant
Het Cultuurfonds Noord-Brabant draagt in het eerste kwartaal van 2024 voor € 513.276 bij aan 103 bijzondere cultuur- en natuurprojecten. Elk kwartaal is het mogelijk om een financiële bijdrage aan te vragen voor een project. Het Cultuurfonds investeert elk jaar € 40 miljoen in cultuur en natuur. Dat geld gaat naar zo’n 3.500 projecten door heel Nederland, in het Caribisch deel van het koninkrijk en in Suriname. Het Cultuurfonds Noord-Brabant is een van de 12 provinciale afdelingen.
De subsidieregeling hedendaagse cultuur amateurkunst 2025-2028 van de provincie Noord-Brabant is geopend.
De provincie wil de artistieke kwaliteit en deelname aan de amateurkunst in Brabant bevorderen. Brabantse instellingen die zich richten op het ontwikkelen, produceren of presenteren van amateurkunstactiviteiten kunnen in aanmerking komen voor een vierjarige subsidie van de provincie. De activiteiten worden beoordeeld aan de hand van vier verdeelcriteria zoals opgenomen in de Subsidieregeling hedendaagse cultuur amateurkunst 2025-2028. Deze zijn de artistiek inhoudelijke kwaliteit, de bijdrage aan het Brabantse cultuursysteem, de zakelijke professionaliteit en het publieksbereik.
Voor de derde keer dreigt de KunstKoopregeling, waarmee een renteloze rekening kan worden afgesloten voor de aankoop van Nederlandse kunst, te verdwijnen.
Dit keer zorgt kredietaanbieder Tinka voor onzekerheid over het voortbestaan. De KunstKoopregeling, waarmee een gratis lening kan worden verkregen om kunst in een galerie te kopen, dreigt voor de derde keer te verdwijnen. Tinka, een kredietaanbieder die klanten de mogelijkheid geeft om aankopen bij (web)winkels gespreid of achteraf te betalen, zou binnenkort leningen voor de Kunstkoopregeling gaan verschaffen. Maar het bedrijf heeft eind vorige week laten weten dat dit niet doorgaat vanwege ‘onvoorziene omstandigheden’.
Het Mondriaan Fonds betreurt dit besluit. De impact hiervan is groot, niet alleen voor de galeries, maar ook voor kopers en vooral voor kunstenaars wiens werk verkocht wordt door de Nederlandse galeries die aangesloten zijn bij de KunstKoop.
In een tijd dat culturele instellingen moeilijk publiek weten te trekken, zijn abonnementen een uitkomst. En het mes snijdt aan twee kanten. ‘Mensen zullen sneller iets nieuws proberen.’ Voor bezoekers van bijvoorbeeld musea of bioscopen is een abonnement een goede investering, mits ze vaak genoeg gebruik maken van hun pas.
“De trend komt uit Amerika, waar die heel winstgevend bleek voor bedrijven,” zegt Niels van de Ven, die onderzoek doet naar de zogenaamde subscription economy (lidmaatschapseconomie). “Abonnementen die automatisch verlengen leveren veel geld op als mensen vergeten op te zeggen. Daarnaast is het voor bedrijven een vaste inkomensstroom.”
Normaal is Van de Ven kritisch op abonnementsmodellen, omdat ze vaak in het nadeel van de consument werken. Over cultuurabonnementen is hij juist positief. “Het vergroot de loyaliteit van de consument. Voor culturele instellingen die moeilijk bezoekers trekken, is dat een grote kans. Mensen zullen sneller iets nieuws proberen.”
08-04-2024,
Bron: Het Parool
Bureau KNYFE ontwikkelt een tool waarmee musici in het domein Jazz/World/Comtemporary hun tarieven op een eenvoudige manier kunnen onderbouwen. Om deze opdracht zo goed en volledig mogelijk uit te voeren heeft het Platform Arbeidsmarkt Culturele en Creatieve Toekomst (fairPACCT) de hulp van musici nodig. Door een peiling in te vullen helpen musici om een beeld te krijgen van de realiteit. De peiling is te vinden op de website van fairPACCT.
04-04-2024,
Bron: fairPACCT
De komende tien jaar is 770 miljoen euro extra nodig voor restauraties van rijksmonumenten die geen woonhuis zijn. Het gaat om kerken, kloosters, molens, vuurtorens en boerderijen met een grote cultuur-historische waarde. Dat blijkt uit het tussenrapport ‘Onderzoek restauratieopgave niet-woonhuis-rijksmonumenten’ dat staatssecretaris Fleur Gräper (Cultuur en Media) en het IPO vandaag in ontvangst hebben genomen. De opdracht voor dit rapport is van rijk, provincies, gemeenten en het Nationaal Restauratiefonds.
Rijksoverheid, provincies en eigenaren zijn samen verantwoordelijk voor de financiering van restauraties van rijksmonumenten die geen woonhuis zijn. Een aantal grote monumenten is volgens het Interprovinciaal Overleg (IPO) nu al dringend toe aan restauratie. Het gaat bijvoorbeeld om Veenhuizen in Drenthe, klooster Steyl in Limburg en Museum Prinsenhof in Delft. Ook is er een specifieke opgave bij het groene erfgoed (zoals parken en kasteeltuinen). Het beschikbare budget van rijk en provincies is voor de restauraties van deze grote en groene monumenten niet voldoende. Het tussenrapport bevestigt dit. Deze categorieën verdienen daarom apart aandacht.
04-04-2024,
Bron: Rijksoverheid
Creative Europe Desk heeft de tussentijdse resultaten en cijfers bekend gemaakt van de vier voornaamste Cultuur-regelingen. De belangrijkste bevindingen zijn: Europese Samenwerkingsprojecten blijft de grootste en meest populaire regeling in het Cultuur-programma van Creative Europe. En de oproep Europese Samenwerkingsprojecten ontvangt elk jaar een steeds groter aantal aanvragen, wat leidt tot een constante daling van het slagingspercentage.
04-04-2024,
Bron: Creative Europe Desk
In een tijd waarin de verduurzaming van de cultuursector een urgente kwestie is, blijft Fonds 21 vastbesloten om hieraan bij te dragen. Tijdens het debat Kunst Voor Klimaat op donderdag 14 maart in de Nationale Opera & Ballet in Amsterdam lichtte directeur-bestuurder Henk Christophersen de visie van Fonds 21 hierop toe.
Fonds 21 vindt niet dat duurzaamheid verplicht gesteld zou moeten worden in projectaanvragen. Het fonds wil wel instellingen begeleiden in en stimuleren tot het maken van groenere keuzes . Wat betreft de beleggingen: Fonds 21 heeft zich al enige jaren gecommitteerd aan duurzaam en sociaal verantwoord beleggen. Er wordt niet alleen gestreefd naar financieel rendement, maar ook naar positieve sociale en ecologische impact.
04-04-2024,
Bron: Fonds 21
Het Cultuurfonds, de Nederlandse Vereniging van Molenmakers (NVVM) en De Hollandsche Molen slaan de handen ineen om molenmakersbedrijven te stimuleren om MBO-leerlingen in hun ambachtelijk bedrijf op te leiden. Daarvoor is de regeling Stimulering Molenmakers-leerlingen tot stand gekomen. Aanvragen van molenmakers-bedrijven die zijn aangesloten bij de NVVM zijn welkom bij het Molenfonds van De Hollandsche Molen.
Het doel van de regeling is het aantal leerlingen bij molenmakers te bevorderen door molenmakersbedrijven een tegemoetkoming in de kosten aan te bieden. “Molenmakers zijn onmisbaar voor onderhoud en restauratie van molens,” zegt Nicole Bakker, directeur-bestuurder van De Hollandsche Molen. “Er zijn simpelweg meer molenmakers nodig om de toekomst van het molenbehoud veilig te stellen. Het restauratieambacht heeft de bijzondere aandacht van Het Cultuurfonds. De regeling wordt geheel gefinancierd door het fonds.
03-04-2024,
Bron: Erfgoedstem
De Kunst van Brabant heeft een reactie opgesteld op de Perspectiefnota van de provincie Noord-Brabant: In de Perspectiefnota 2025 stelt GS voor een extra bedrag van € 34 miljoen voor de periode 2024-2027 beschikbaar te stellen voor het beleidsveld cultuur, erfgoed, sport en vrije tijd. De provincie reserveert uit dit bedrag in elk geval € 10,3 miljoen ( € 2,6 miljoen per jaar) voor cultuur. En € 11,8 miljoen (€ 2,95 miljoen per jaar) voor integraal beleid. Een deel hiervan kan ook in de cultuursector landen.
Maar dKvB betreurt het dat de provincie weer niet besluit tot een prijscompensatie over de afgelopen jaren (kostenstijgingen tussen de 12-15%) en weer niet besluit tot een indexering van de provinciale bijdragen voor de komende jaren. En ook geen compensatie biedt voor de sterk stijgende personeelskosten (tot 9%) vanwege de toepassing van het fair-pay beginsel (Fair Practice Code). OCW deed dit bijvoorbeeld wel. Opgeteld scheelt dit de sector bij het huidige provinciale cultuurbudget zo’n € 4 miljoen per jaar. We hebben de gedeputeerde en PS vorige week opgeroepen tot compensaties. Uit de genoemde € 10,3 miljoen wil de provincie € 3 miljoen besteden om de meerjarenregeling professionele kunsten 2025-2028 met € 7,5 ton per jaar op te plussen. Het beschikbare bedrag voor deze regeling komt daarmee op hetzelfde niveau als voor de lopende regeling 2021-2024 van na de herbeoordeling. Daar heeft dKvB altijd voor gepleit. Maar ook hier: teleurstellend dat er geen prijscompensatie is toegepast.
03-04-2024,
Bron: de Kunst van Brabant
Het verschil tussen gesubsidieerd aanbod en zelfstandige aanbieders zorgt voor steeds minder fair practice in de buitenschoolse cultuureducatie. Bas Verberk van Factorium Tilburg geeft aan waarom. Oorzaak 1 is een dubbele salariskloof. Oorzaak 2 is (zelf)concurrentie. Oorzaak 3 is de smalle focus van de Fair Practice Code. Oorzaak 4 is de mismatch tussen opleiding en arbeidsmarkt.
De meest voor de hand liggende oplossing is volgens Verberk om cultuureducatie te beschouwen als een publieke zaak. Lukt dit niet zijn de de ontwikkeling van regelgeving voor zzp'ers of van het vak een beschermd beroep te maken twee oplossingen. Gegeven de huidige stand van zaken is waarschijnlijk de enige weg voor gesubsidieerde centra voor de kunsten: het eigen specialistische aanbod verminderen en samenwerken met zelfstandige aanbieders.
03-04-2024,
Bron: LKCA
Op 30 maart werd bekend dat Abul Hisham in het Dordrechts Museum De Schefferprijs is toegekend. De Scheffer, de tweejaarlijkse kunstprijs van de Vereniging Dordrechts Museum kent een lange geschiedenis die teruggaat tot het jaar 1901. Toen werd het Ary Schefferfonds opgericht uit de legaten van schilder Ary Scheffer (1795-1858). Hoewel de manier van begunstiging over de periode van ruim een eeuw meermaals is veranderd, is het uitgangspunt ongewijzigd gebleven: het stimuleren van de artistieke ontwikkeling van jong talent in de beeldende kunsten.
03-04-2024,
Bron: Mister Motley
Bekende artiesten als Billie Eilish, Stevie Wonder en Pearl Jam hebben zich uitgesproken tegen het ongebreidelde gebruik van kunstmatige intelligentie (AI). Samen met zo’n tweehonderd artiesten ondertekenden zij een open brief van de organisatie Artist Rights Alliance, waarin het ‘roofzuchtige’ gebruik van AI wordt veroordeeld.
Volgens de ondertekenaars vormt onverantwoord gebruik van AI ‘een enorme bedreiging voor ons vermogen om onze privacy, onze identiteit, onze muziek en ons levensonderhoud te beschermen’. De artiesten vrezen dat als deze trend doorzet, de waarde van hun werk omlaaggaat en dat zij geen eerlijke vergoeding krijgen.
03-04-2024,
Bron: Brabants Dagblad