Zoek bijvoorbeeld naar een activiteit of pagina

Jongeren zijn net mensen

Jongeren warm maken voor kunst is niet makkelijk. Ze hebben het druk met school en vrienden, ze kunnen uit heel veel vrijetijdsbestedingen kiezen en dan hebben we het niet eens over de concurrentie van internet. De afgelopen jaren hebben we bij Kunstloc Brabant verschillende meetings gehad over dit thema. Wat me het meest is bijgebleven? Het kost altijd meer energie om nieuwe doelgroepen aan te spreken dan om ervoor te zorgen dat je de huidige doelgroep behoudt. Vraag jezelf eerst af: hoe hard heb ik deze jonge doelgroep nodig, en ben ik bereid om daarin te investeren? Ga je de investering aan, dan heb ik een aantal tips die ik de afgelopen jaren heb opgedaan.

Tips om jongeren te bereiken

• De jongeren van nu (12-20 jaar) zijn opgegroeid met internet en sociale media. Het belangrijkste apparaat is hun mobiel. Stel iemand aan die thuis is in sociale media en die daar plezier in heeft om daarin het voortouw te nemen. Stem je sociale media af op je andere communicatie.

• Vraag jongeren regelmatig naar hun wensen. Zo kom je er écht achter wat zij belangrijk vinden en het is een kleine moeite!

• Maak de jongeren die je in je organisatie hebt ambassadeur van de club. Geef ze vertrouwen door bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid te geven van de Facebookpagina. Of geef ze eens volledig de regie in handen van een vergadering of een voorstelling.

• Bekijk welk medium past bij jouw club. Maak bijvoorbeeld leuke vlogs van de theaterrepetitie, of deel de foto’s van de making of van je foto-expositie via Instagram. Door regelmatig leuke (én goede) filmpjes van je activiteiten te posten kunnen jongeren laten zien hoe trots ze zijn op de club door ze te delen.

• Zet WhatsApp in om jonge leden te bereiken: communicatie moet mobiel, kort en snel. Maak bijvoorbeeld een groepsapp aan.

• Zoek de jongeren op. Bekijk bij welke events je aan kunt sluiten om jongeren te spreken over je lessen of activiteiten.

• Waar vinden jouw repetities plaats? Het zaaltje bij een verzorgingshuis is misschien goedkoop, maar verhoogt wel de drempel om binnen te lopen. Bijvoorbeeld: huur een keer een zaaltje in het theater of repeteer in de zomer op een open plein in buurt van een middelbare school.

• Let op je deelnemerssamenstelling. De meeste jongeren zijn niet geïnteresseerd om te repeteren met alleen maar ouderen. De verdeling in leeftijd moet oké zijn. Zoek bijvoorbeeld de samenwerking met scholen op. Zij kunnen je helpen om enthousiaste deelnemers te werven.

• Werk samen met de omgeving: betrek ouders en scholen in je activiteiten zodat ook zij de keuze voor jouw organisatie aanmoedigen.

Tips uit het veld

Bij Kunstloc halen we tips op bij succesvolle organisaties. We staan altijd open voor meer kennisdeling zodat we elkaar vooruit kunnen helpen. Zo kregen we via Linkedin een aantal tips binnen:

Arne Broekhoven, adviseur online communicatie, vertelt:

– Mijn tip: het is heel moeilijk om met een social media account van je club echt mee te doen, want hoe leuk je het ook maakt, een vereniging is geen persoon, en jongeren gaan altijd weg van een platform zodra ouders en organisaties mee gaan doen. Instagram is bv al lang niet meer zo relevant voor jongeren als een paar jaar geleden. Richt je daarom op wat de jonge leden zelf kunnen posten over je club! Neem bv. in je repetities een vast moment op waarin ze hun mobieltje tevoorschijn mogen halen. Ze kunnen dan zelf filmpjes maken en die posten op TikTok. Zij weten zelf het beste waar en wat te posten, dus zorg dat ze daar de kans voor krijgen en maak er een leuk moment van.

Daarnaast geeft James Smith van Youngworks de opmerking:

–  Het is belangrijk om inzichten zoveel mogelijk te delen. Van de verenigingen vraagt het wat meer LEF om dingen soms wat anders aan te pakken en te organiseren. Ik zie al mooie initiatieven ontstaan.

Marleen van Dooren van Muzelinck in Oss geeft de tip:

- Wees helder over wat je gaat doen, met wie je dat gaat doen en hoe lang het duurt. Jongeren willen over het algemeen weten wat ze precies kunnen verwachten voordat ze de stap zetten om mee te doen. 

Eva Wortmann geeft aan wat eigenlijk het allerbelangrijkste is: 

- Neem jongeren serieus, ga naast ze staan en ben oprecht nieuwsgierig. 

Tools en publicaties

Ben je op zoek naar meer tools en achtergrondinformatie? Vergeet dan niet te gluren bij de buren: de sportsector. Chantal de Bonth van LKCA geeft de tip om te grasduinen op de website van de KNHB. Deze hockeybond heeft vorig jaar verschillende publicaties, stappenplannen en tools ontwikkeld die ervoor zorgen dat hockeyers langer betrokken blijven bij de sport, met de hockeyvereniging als ontmoetingspunt. 

Marlies Tal van LKCA geeft de tip om voor theoretische en onderzoeksmatige informatie te kijken bij het Nederlands Jeugdinstituut. Zij geven inzicht wanneer participatie van jongeren succesvol is, de participatieladder en meer handige tools. 

Nu ik zo eens teruglees denk ik niet dat jongeren zoveel verschillen van volwassenen. Ook ik wil het liefst met leeftijdsgenoten dansen, snelle communicatie en ik heb soms ook dat ik liever op de bank plof met Netflix aan dan dat ik de deur uit ga. Dus ja, ga maar bij jezelf na hoe jij het liefst betrokken wil worden bij je organisatie. Jongeren zijn net mensen!

 

Wil je je verder verdiepen of heb je hulp nodig?

Bekijk: jongenjewilwat.nl of youngworks.nl

Youngworks heeft een studiedag gehouden over jongeren en muziekeducatie

Daarnaast zijn er verschillende kennisdossiers te raadplegen met verschillende invalshoeken. Bekijk het kennisdossier van Kunstloc of die van LKCA.